Ny layout, samme blogg

Ja, du er kommet rett. Nikolas my angel er atter igjen blitt til Hansenhuset. Velkommen inn. Håper du føler deg som hjemme...

lørdag 19. september 2009

Første reale frostnatt


I natt gikk alle georginene og skaugum-begoniane i nattefrosten. Minimumstemperaturen hadde vært nede i minus 2 grader... Var bare å ta på seg ytterklær når jeg kom fra jobb, å gå i hagen å ta alle knollene opp. Nå ligger de i drivhuset til tørking sammen med gladiolus-løkene. Der skal de ligge i ca tre uker til de er tørre og fine. Så legger jeg de i pappesker, fyller på med spon og legger de til oppbevaring kjølig. Potetkjeller skal visst være helt topp, fordi det ikke blir så tørt der.. Håper det går like fint i år som i fjor...

Jeg fikk redda fuchsiane i siste liten, så til uka skal jeg ribbe de og sette de til vinterlagring... Om jeg ikke bare fører de ned til gartneriet til videre avmodning først.. Jeg må kanskje rådføre meg med gartneren.. Jeg har ikke vært så heldig med overvintring tidliger, men det må jo forsøkes...

4 kommentarer:

Trude sa...

Huff,,frost..... enda for tidlig syns nå jeg da!Her har det vært nede i 4-5 grader og selv det syns jeg ble i kjøligste laget.Jeg har også georginer i potter ute,men aldri før prøvd å overvintre disse inne,burde kanskje prøve dette i år.Har ikke potetkjeller men er bod uten varme,så den blir jo ganske kjølig utover vinteren. Går utifra at georginene har dannet knoller, selv om de er frøformerte stiklinger i utgangspunket.Dekker du disse til slik at det blir helt mørkt i tillegg til sponen du legger de i?spennende!

Siv Elin sa...

Jeg har hatt de i pappesker på kjølelager. Tapet igjen..Regner med det blir nokså mørkt nedi der.. Har ikke dekket til utover det.. Det var ekstra stas når de kom igjen i vår. Så blir det ekstra spennende å se om det går like bra denne gang..:)

Anne (Moseplassen) sa...

neinei, ikke frost enda!
Nekter plent!! *ler*

Siv Elin sa...

Hehe. Ja. jeg har forsøkt, Anne. Men nå er det definitivt over her oppe..