Ny layout, samme blogg

Ja, du er kommet rett. Nikolas my angel er atter igjen blitt til Hansenhuset. Velkommen inn. Håper du føler deg som hjemme...

søndag 28. mars 2010

Potte om phalaeanopsis


Det var dags for å gi noen av phalaeanopsisene mine nye krukker. Et par av de hadde rett og slett fått for dårlig stell i vinter så mange av røttene i krukka var blitt dårlige og de hadde utviklet tilsvarende mange nye luftrøtter. I tillegg har jeg litt for mange nesten helt likedanne og har egentlig ikke plass til alle i vinduene. Så da bestemte jeg meg for å plante tre av de i samme glasskrukke for å ha de på "skjenken".
Jeg begynte med å ta alle ut av krukkene sine, fjerne gammel bark og jord og klippe bort alle røttene som så visne og døde ut. Phalaeanopsis har seige nerver inni røttene, selv inni de som er visne, så saks eller andre skarpe redskaper er det eneste som nytter. Klipp helt inn til de friske røttene. Dette stimulerer plantene til ny rotvekst.. Så var det bare å forsøke å få plassert de inni den nye skåla. Jeg har valgt en vanlig glass-skål uten hull i bunnen. Jeg aner ikke hvordan de vil komme til å trives. Jeg ser at det kan bli utfordrende å få til å vanne "etter boka", iallefall nå til å begynne med til de har fått satt seg skikkelig, men jeg håper det skal gå bra. Jeg må jo helle vannet ut igjen ved å helle skåla nesten opp ned, så det er vel mulig det blir litt søl nå til å begynne med med bark som faller ut under vanninga, menmen. Det får stå sin prøve. Syns iallefall det ble nokså dekorativt med tre i en skål.. Så får vi se om de vil trives der..

1 kommentar:

Anne (Moseplassen) sa...

lekkert!
Blir sikkert nydelig når alle blomsterstandene springer ut :D

Håper du har hatt en fin påske, og at våren blir frydefull :)