Ny layout, samme blogg

Ja, du er kommet rett. Nikolas my angel er atter igjen blitt til Hansenhuset. Velkommen inn. Håper du føler deg som hjemme...

mandag 3. mai 2010

venteventevente

Så har vi intatt Tromsø på ubestemt tid. Foreløpig har vi fått hotell til onsdag.. I dag har vi vært på unn til kontroll. Alt så fint og normalt ut; hjerterytme, bevegelser, forstervannsmengde og flow i gjennom navelstrengen. Størrelsen ble estimert til norsk standard. Så da skulle det ikke være noe grunn til bekymring... Visstnok..
Jeg har forsøkt å trø så mye rundt i byen som jeg klarte i dag.. Og, for å si det mildt.. Det var ikke mye. Det ble noen rare lett måpende blikk...Man skulle tro de ikke hadde sett gravide damer før. Men kanskje ikke i min størrelse... For å si det sånn; jeg forstår de som "gjemmer seg" hjemme de siste ukene og dagene. Det er ikke så kjempegøy når folk stirrer... På venterommet på sykehuset i dag ble jeg nesten litt provosert. Det kom inn en dame som var ommentrent så sprekkeferdig som meg og satte seg. Noen minutter senere kom det en annen dame inn sammen med sin mor og satte seg ved siden av. Hun kikket på denne høygravide damen og utbryter høyt " gurimalla, har du tre stykker der inne...??" Denne sprekkeferdige damen kikker ned og rister på hodet. Jeg så at dette var ikke noe hun syntes var morsomt i det hele tatt. Hun unnskylder seg med at det nok ikke er så lenge igjen, kanskje bare noen timer... Hun kikker bort på meg for å få litt forståelse og medlidenhet... Hvorfor er det sånn at enkelte mennesker tror de kan tillate seg å si hva de vil til en dame som er gravid. Og dette var endatil en "medsøster" som skulle til sin 18ukers kontroll(så det ut som)Når man går rundt og veier halvparten av en blåhval uten å kunne være i stand til å gjøre noe med det, man er sliten trett og føler seg ikke akkurat som miss universe; hvorfor er det da sånn at folk tror det er ålreit å trø det inn i ansiktet på damene at de synes de er digre og at det da ikke ser bra ut... Det hjelper ikke at de forsøker å kamuflere fornærmelsene bak latter og en fleipende tone. Ordene og meningene er de samme... Ville de sagt det samme til en som bare er overvektig, kanskje?? Neppe. Jeg kjente det på meg da jeg var med Nikolas, at jeg syntes enkelte var litt vel uomtenksomme og frekke, og det hendte faktisk at jeg sa i fra når jeg syntes folk oppførte seg for dårlig. Til deres store forskrekkelse. Denne gangen har jeg latt folk ture på som de vil. Jeg har liksom ikkke brydd meg så mye.. Jeg angret da jeg hadde gått fra venterommet, at jeg ikke ga min verbale støtte til den høygravide som var i samme båt som meg. Men noen ganger velger man jo å være "veloppdragen" og ikke blande seg inn. Jeg forsøker å unnskylde de uomtenksomme med at det er de med lavest selvfølelse som er styggest mot de svake.. Men ikke om jeg vet. Heldigvis er de fleste mennesker greie og høflige og vet at sånn oppfører man seg bare ikke...

9 kommentarer:

Nordreisa SV sa...

Lykke til med d som vente -håpe dåkker ikke treng å vente så veldig lenge :)

Kirsten sa...

Jeg venter også spändt på fortsätningen :) Kos og klem ! -lite klem på magen med ;)

Kirsten sa...

Käre Siv.
Jeg läste precis flere inläg på din blogg fra oktober - november, där du skriver om graviditeten og som jeg ikke har set för ! (Jeg var nok for optaget med at sjöl at väre deprimeret og forvirret i vinters :) Jeg er ked af, at jeg ikke har set dem för og forstået at stötte dig mer.

Når vi engang ses, vil jeg gläde mig over at läre både den lille ny at kende OG Nikolas ! Gennem det du vil fortälle om ham og billeder. Längtes efter at dele med dig af Linus med !

Go´ varm klem fra Kirsten :)

PS: Go for it !!

Trude sa...

Så spennende at det nærmer seg, Siv. Får håpe dagene går greit for deg og at du plutselig har lillebane i armene. Masse klemma og lykke til -hilsninga til deg .
PS.jeg er forresten sykemeldt og hjemme om dagene, bare å plig på om du trenger miljøforandring;-)

klem klem

Kjell Henning sa...

Heia sis. Masse lykke til og at ventetiden ikke blir for lang.
Rart at en dame som sjøl e gravid ikke skjønne bedre, men men.
At man e på det mest sårbare som gravid, med hormona i full virvar, burde være no de fleste burde forstå. Fikk sjøl "smertelig" erfare det i bindalen. Den ene kylte en potet etter mæ etter æ va litt for kjapp i kjeften, den andre overhøvla mæ riktig grundig da æ trengte hjelp av gubben. Huff, gravide damer må man bare behandle pent ;-D
Klem fra lillebror og Jim.

Lula Burlesque sa...

Folk e uomtenksomme iblandt, og ser ikke lenger enn sin egen nese ofte. Dessverre! Men godt enkelte har såpass selvinnsikt, ;)..... som du!
Og som onkel sir, gravide damer skal man behandle pent... det skal man nu uansett egentlig. ;)) Hehe! Ellers kan det bli flere poteta etter visse hau! Håpe ventinga går såpass greit, og at det ikke e lenge til nu... glede mæ til å høre fra dåkker når det e igang...e så spent! :))
Masse lykke til, og tenke masse på dåkker alle- og den lille... :))

Store klemma, M.

Anonym sa...

Heisann :) godt å høre at dåkker har kmt dåkker t Tromsø! Nu e d altså ikke så lenge igjen m andre ord!!!! Masse lykke til t dåkker begge,gode klemma fra Hilde :)

Anonym sa...

Krysse fingra for at ventetia ikke blir så lang.....vet alt om lang ventetid, phu! Dåkker får prøve å kose dåkker i Tromsø, gå på cafe, dra på besøk og gjøre litt kjæreste-ting før lillesjæfen kommer:-) Masse lykke til, vente spent.....
Stor varm klæm fra Cecilie!!

Anonym sa...

Kjære dokker. Hvis Nikolas kunne snakke til dokker ville han sikkert sagt; Mamma og pappa, æ vil at dokker skal være glad, og elske lillebror som dokker elska mæ. Og som dokker elske våres storebror. Han sitt på sin rosa sky og er sikkert så glad som han e på bildan dokker har.
Ønske dokker all verdens lykke til med det store underet!!
Klem fra storesøs Torill