Ny layout, samme blogg

Ja, du er kommet rett. Nikolas my angel er atter igjen blitt til Hansenhuset. Velkommen inn. Håper du føler deg som hjemme...

mandag 22. november 2010

Barnesanger

Jeg har alltid sunget en del for ungene mine... Kjente gamle barnesanger som jeg har vokst opp med har jeg videreformidlet til både Jim og Nikolas. I begravelsen til Nikolas fikk vi en lokal sanger til å fremføre en voggesang. De som var i begravelsen stusset kanskje litt i valget, og både presten og sangeren forsøkte å få oss til å velge en annen sang. De syns vel ikke at trollmors vuggevise var noe naturlig valg i en begravelse. Men for meg var det egentlig ikke noe alternativ. Kveldsstundene var noe spesielle med Nikolas. Han brukte som regel veldig lang tid på å sovne til kvelden, og vi gjorde mye for å få tida til å gå og roen til å senke seg. Vi leste bøker og jeg pleide synge alle de vuggesangene jeg kunne. Trollmors vuggevise og sove dukkelise (omskrevet til sov lille Nikolas) var favorittene. Alltid når jeg sang dem lå han å lyttet og strøk meg over brystet. Når vi kom til refrenget i trollmors vuggevise lo han så hjertelig... Så å synge den for ham i kirken var for meg helt naturlig og riktig... I tillegg til at han likte å bli sunget til når alt var bra, så var sang i dype toneleier noe som virket veldig beroligende for ham når han hadde tunge perioder og måtte bæres rundt...

Nå med Adrian sliter jeg litt med å synge de samme sangene som jeg sang til Nikolas. Jeg klarer bare ikke å få ordene og melodiene fram og ut... Og når jeg virkelig anstrenger meg og synger så føles det kunstig og rart... Resultatet er at det blir litt lite sang, føler jeg. Den eneste sangen som vi synger en del for tida er lille petter edderkopp, og den er pop hos Adrian. Det hadde vært fint å hatt flere alternativer så vi hadde kunnet synge litt mer, for jeg ser at han liker det.. Tror jeg har sunget de fleste Prøysen-sangene, de mest kjente voggesangene samt blåmann blåmann og lillepusekatt, tidligere...Så jeg har forsøkt å finne noen nye barnesanger, men sliter med å få til å synge sanger som er fremmede og som jeg ikke har hørt sunget så mye av andre... Hadde vært så fint om jeg kunne funnet noen plater el.l. med gode versjoner av alternative barnesanger som jeg klarer å lytte på sånn at jeg kunne blitt bedre kjent med andre sanger...(har jo funnet noen versjoner som er sunget på en måte som det bare ikke er mulig å høre på uten å få vondt både i ørene og i musikk-sjæla)

6 kommentarer:

Lula Burlesque sa...

Skjønner godt det er vanskelig... sang er jo noe så nært og personlig. Så de sangene som "tilhører" lille Nikolas blir vanskelig å gi videre til lille Adrian...
Sangen i begravelsen til Nikolas var nydelig, og er glad du stod på ditt- og fikk den sunget. :)
Sjekk ut albumet Go´natt, på spotify. Barnenattsanger sunget av div artister som Solveig Slettahjell, og Kari Bremnes. Kanskje er den noe å sette på.. om du ikke vil synge selv.
Og sangen fra Amalies jul, godnattsang til nisseunger, er jo bare nydelig... men finner bare en fæl versjon av den på spotify... men du kan lære deg den iallefall... den er fin... synger den innimellom til ungene i barnehagen, både den og byssan lull... fine sanger, og i et mørkt toneleie..som er behagelig. :)

klem

Pål Julius Skogholt sa...

Denne brukte han pappa å synge til meg

http://open.spotify.com/track/5SAt3DlFgKIN5QXnyqYA1A

Kjell Henning sa...

Nesevisa til Øystein Sunde, ( den syge æ til alle ungan) sanga med Knudsen og Ludvigsen ( grevling i taket, kanskje kommer kongen). Finnes masse sanga som passe, det e bare å bruke fantasien. Klem

Anonym sa...

Fakta forlaget har noen sangbøker med tilhørende cd-plater der man får høre alle sangene; kjøpte disse til Ole-Hermann da han var liten, og de er annå populære. Det er sanger som "sitter her å rider på kamelen Klara" og mange andre os jeg ikke hadde hørt før. Søk på fakta forlaget, de har mye bra:-) ABC bøkerne er å anbefale når den tiden kommer, samt bøkerne om tallene. Håper du etterhvert klarer å synge flere av de sangene du sang til Nikolas, for mange av dem er jo de virkelig gode barnesangene. Sangvalget i kirka var nydelig! Lykke til med jakten på nye barnesanger:-)
Klæm fra Cecilie!

Siv Elin sa...

Tusen takk for gode forslag.Har dere flere så er det bare fint:) Har lagt dem inn på spotify.. Knutsen og Ludviksen er desverre og litt oppbrukt fordi de og var fast på reportoaret til Nikolas:/

Trine Stenersen sa...

So ro lillemann nå er dagen over, alle barn i alle land, ligger nå og sover
So og ro og tipp-på-tå sov min lille pode, reven sover også nå med halen under hodet....

Sang den til JH da han var liten med stort hell ihvertfall....