Ny layout, samme blogg

Ja, du er kommet rett. Nikolas my angel er atter igjen blitt til Hansenhuset. Velkommen inn. Håper du føler deg som hjemme...

mandag 23. juni 2014

Hagetid= komposteringstid

Det viktigste elementet i Hagen min er kompostbingen. Det er Hagens matfat, for å si det slik. Etter mitt syn så bør alle hageinteresserte hageeiere med respekt for seg selv ha minst en kompostbinge. Jeg har fire.
Alle planter og vekster i Hagen trenger god jord å vokse i. Jord som holder på næringsstoffer og som det er liv i. Spesielt viktig tenker jeg det er her hvor vi bor, der jordsmonnet består av sand, silt og leire. Ingenting vokser særlig godt i slik jord, annet enn ugress. Er min erfaring. Så hos meg går alt hageavfallet som kan komposteres i en kaldkompost i komposten. Det vil si det meste unntatt ugress, egentlig. 
Den sist innkjøpte i kompostbinge-familien min er en varmkompostbinge i plast
Jeg tror ikke den er god nok til å holde seg igang gjennom hele vinteren, men jeg satser på at den vil gå greit i sommermånedene. På den måten kan jeg få kompostert også ugresset som til nå har blitt kastet i skogen, samt at jeg bedre kan ta hånd om utøybefengte plantedeler. Og forhåpentligvis også matavfall, Da jeg flyttet hit i 1997 hadde jeg en varmkompostbinge som min mann hadde laget selv. I den komposterte jeg alt matavfall og en del hageavfall og den gikk sommer som vinter i tre år før den var utslitt. Jeg ble liksom aldri å kjøpe ny. Før nå. Jeg er spent på om jeg får den i gang greit. Det begynner å bli noen år siden sist. Målet er jo dette. En perfekt kompostjord.
Denne er laget av herr og fru meitemark og hele deres flotte familie. Markkompost blir den beste komposten syns jeg, og jeg har alltid en haug med lauv og kvist liggende bak i Hagen som etter en sesong blir til dette. 

Tilbake til bingen:  Tips når du  skal starte en kompost er å alltid starte med et lag grov kvist og kvast.ca 15-20cm.så pleier jeg legge en vevd plastduk  over kvistene En slik jeg har i jordbærlandet. Den slipper vann og luft igjennom og komposteres ikke, samtidig som den holder jord og kvist adskilt.Så legger jeg et lag med halvomdannet kompost i før jeg starter med grøntmaterialet. Har du ikke kompost kan du legge i et lag med jord. Kanskje har du noe fra krukker dine i fjor. Har du ikke noe kan du bare begynne rett på med det du skal kompostere. Det gir en noe tregere start, men det går. Jeg syns det er greit å starte med gress fra plenklipperen. Den kommer raskt igang. Gresset blandes med gammelt lauv og kvist i forholdet en del kvist og to-tre deler grønt. 
Oppskriften er den samme om det er kald eller varm kompostbinge du vil starte. Det er viktig at du ikke kun har grønnt i kompostbingen. En kompost med kun gressklipp f.eks blir ikke kompost og begynner snart å stinke ammoniakk. Resultatet blir en sleipete gjytje. Ikke egnet til noe annet enn å stinke. Du må blande det nitrogenholdige grøntmaterialet med noe med høyt karbon nivå. Kvist, flis og tørt lauv er eksempler på karbonholdig materialer som du kan bruke. 
Jeg samler alltid lauvet jeg raker sammen om våren i sekker som jeg oppbevarer tørt. Det er supert å blande med gress. I tillegg har jeg en kompostkvern som jeg kverner kvist med for å få litt grovere materialer til å blande med. Kvistene fra Hagen kan du også klippe opp og blande i, selv uten en kvern. Så: Da er det bare å sette igang!

Anbefaler å lese litt om kompostering dersom du er usikker. Der finnes flere alternativer både på nett og i bokhandelen. Selv har jeg lest Kompostboka av Gustav Alm m.flere. Selv om den begynner å bli litt gammel, så tror jeg at det som står der sikkert fortsatt er like aktuelt. Have fun:)


Og gidder du ikke kompostbinge- styret i stort monn så unn deg i det minste en markkompost-haug. Den lages ganske enkelt bare av å legge lauv og småkvist fra vårens plenrydding i en haug på bakken, helst i skyggen. Hold haugen fuktig gjennom hele sommeren. Vips. Marken gjør jobben for deg. Gammelt lauv er visst det beste den vet. Når neste sommer kommer har du fått fin jord nederst i haugen din. Når du kjenner konsistensen av god kompostjord, da skjønner du at det du kjøper i sekker i hagesentrene ikke duger i lengden. Lykke til og ikke gi opp😊

2 kommentarer:

Janna sa...

Tusen takk for supre tips og inspirasjon. Vi har siden vi startet med hagen vår, snakket om å lage kompost. Stein har vel startet på et vis, men noe usystematisk og ikke "ordentlig". Så dette innlegget skal jeg vise ham.

Ha en fin hagesommer.
Med vennlig hilsen Janna.

Siv Elin sa...

Tusen takk for fin tilbakemelding:) håper dere får en fin hagesommer dere også og at komposten kommer igang i år:)