Ny layout, samme blogg

Ja, du er kommet rett. Nikolas my angel er atter igjen blitt til Hansenhuset. Velkommen inn. Håper du føler deg som hjemme...

torsdag 11. oktober 2012

Til det beste for barnet

Nå i høst begynte dokumentarserien "til det beste for barnet" på NRK. Serien er om barnevernet i Nesna og om noen av barna og problemstillingene de møter på i sitt arbeid. Jeg begynte å se på denne serien og har fulgt med i noen episoder. Jeg syns det var interresant å få innblikk i hvordan jobben i barnevernet er og syns at detvar en bonus å få et innblikk i fosterhjemsproblemstikken fra innsiden av fosterhjemmet.Men nå klarer jeg ikke se mer. Serien har fulgt en liten gutt på to år som har bodd hele sitt liv hos fosterforeldrene og hvor en biologisk far kjemper for å få foreldreretten. Jeg klarer ikke se mer, for det kan se ut til at det biologiske prinsippet skal vinne. At denne lille gutten som kun kjenner fosterforeldrene som sin mamma og pappa skal bli revet ut av hjemmet sitt slik at den biologiske faren skal få det slik han ønsker og har krav på. Denne lille krabaten som er helt uskyldig og ute av stand til å skjønne hva det er som foregår og hvorfor han ikke kan få bo sammen med foreldrene som har gitt ham tryggheten siden han ble født. Og de stakkars barnevernsansatte som ikke kan gjøre noe som helst. Jeg blir så forbannet på systemet. Det er hjerterått. Det er kommet et nytt forslag til barneverns- lov. Lovendringen nevner problemstillingen fordi den er gitt som uttalelse fra et utvalg, men kommer ikke med forslag til endring i lovtekst slik jeg klarer å lese det. Jeg håpe det er jeg som har lest for dårlig. Man trenger ikke ha studert psykologi i 5 år for å forstå at dette ikke kan være bra for et barn. Heldigvis kan de nå også vise til solide forskningsresultater som sier det samme. Denne praksisen er skadelig. Dette må vi bare få en slutt på.


Oppdatering: Når jeg i tillegg leser i avisa at sakkyndig vurdering sier at barnet vurderes å være sterk nok til å gjennomgå dette familiebyttet blir jeg bare enda mer forbannet og opptrekt. Jeg vil bare  hyle... Stakkar lille søte gutt og stakkar stakkars fosterforeldrene. Jeg finner ikke ord.. Jada. Jeg ser fars rettigheter her og han er glad i barnet og alt det der. Men: pappaen forstår hva dette er.  Kjærlighet til barnet sitt handler om mange ting... 


- Posted using BlogPress from my iPhone

Ingen kommentarer: