Ny layout, samme blogg

Ja, du er kommet rett. Nikolas my angel er atter igjen blitt til Hansenhuset. Velkommen inn. Håper du føler deg som hjemme...

søndag 7. mars 2010

Forandringer...?

Jeg husker at jeg, en stund etter at Nikolas døde, spurte foreldrene i et forum på nettet hvordan det å miste et barn hadde forandret dem.. Jeg vet ikke hvilke svar jeg var på utkikk etter, men jeg forventet og trodde at den grusomme hendelsen som det å miste et barn er, måtte ha forandret dem på et eller annet fundamentalt vis, og jeg ville være forberedt på hva som lå foran meg... Jeg fikk egentlig ikke de svarene jeg forventet... Sannheten er vel kanskje den at vi ikke vet.. At betydningen på livene våre kan vi ikke se på lang tid.. Ikke før jeg er gammel og har levd et langt liv kan jeg vite hva denne hendelsen egentlig gjorde med meg og livet mitt. Hvis jeg er heldig og får leve så lenge kan jeg se tilbake og kanskje si med en viss grad av sikkerhet at det å miste Nikolas gav den eller den innvirkningen på livet mitt... Men for å kunne si noe om det må jeg få perspektiv... Og perspektiv får jeg ikke før jeg får avstand. Og avstand... Vel... Needless to say.. Det kommer antakelig etter som tiden går...

Uansett.. Kortsiktig kan jeg si at ting forandret seg litt etter at Nikolas døde.. Spesielt dette med hva som virker interessant og hva som er uinteressant.. Jeg mistet for eksempel en del av interessen omkring bikkjene.. Det har alltid vært artig å holde på med dem, å se hvordan man kan forme dem, og hvor mye de gir tilbake når man gjør ting sammen som også de synes er meningsfylte.. Brukshund-sport var tidligere kjempe interessant, og ambisjonene i forhold til Diesel var der da vi hentet ham, men ble raskt lagt i skuffen. Det gav meg liksom ikke det samme mer. Jeg hadde egentlig trodd at hundene var noe jeg skulle finne like mye glede i, nettopp fordi de gir så mye tilbake. I stede ble det politikken som trådte fram som det som engasjerte meg og som gav mening.. Jeg har ofte fundert på hvorfor i alle dager politikk ble det som virket mest meningsfylt. Politikk er jo noe de aller fleste finner uinteressant og som de ofte mener ikke angår dem... Svaret er egentlig enkelt.. For meg handler politikk om mennesker. Menneskenes liv, hverdag og livskvaliteter avhenger jo av de politiske avgjørelser som blir tatt, derfor virket det også mer meningsfylt å holde på med enn mye annet.

Fortsatt er det meningsfylt med politikk. Jeg håper det skal holde framover mot valget til neste år og enda lenger... Heldigvis begynner jeg å kjenne at det er meningsfylt å holde på med Diesel igjen også. Det må være et godt tegn, får man tro... I dag var vi å gikk oss en tur på leting etter mennesker og dyr for å få litt miljøtrening..(ikke så enkelt forresten her i bygda...)Vi fant da noen.. Han var så flink at.. Han trenger masse trening nå fremover, for det å møte mennesker og dyr på tur har begynt å utvikle seg mot noe som kan bli et problem dersom vi ikke tar tak i det.. Håper bare temperaturene holder seg framover så det går an å være ute...

5 kommentarer:

Anonym sa...

snakk om hund, kommer du på Bios i morra (tirsdag) kl 8, vi skal prate om hund da :))
Du er iallefall hjertelig velkommen ilag me oss.
klem fra Tone

Siv Elin sa...

Ok. :)

Anonym sa...

FOR nån flotte ressoneringa du har! Det e rart med opplevelsa og livet. men så godt at du ser meining i dine rolla igjen! Lykke til med politikken og alt!!
Sees i påsken!
Torill

Anonym sa...

For en sjønn liten gutt han lille Linus også var. Norunn

Kirsten sa...

Tak Siv, at du minnes Linus her !
Det varmer hjertet mitt..

Klem, Kirsten
(mor til Linus)