Ny layout, samme blogg

Ja, du er kommet rett. Nikolas my angel er atter igjen blitt til Hansenhuset. Velkommen inn. Håper du føler deg som hjemme...

fredag 5. mars 2010

Mine første vårtegn...


For noen uker siden sådde jeg de første frøene, og noen av de har allerede spirt. Små nusselige søt-paprika bebbiser stikker hodet opp fra jorda og venter på å bli priklet over i egne potter...De skal få vente en liten stund til.. Frøene tok jeg fra en kjøpe-paprika. De har vist seg å gi mest "for pengene" da jeg har vært uheldig med kjøpefrø til paprika. I tillegg sådde jeg pasjonsblomst; passiflora alata, og etasjeprimula; appelblossom. Pasjonsblomsten har spiretid 1-3 mnd og primulaen trengte kuldebehandling, så de lar nok ennå vente på seg.. Jeg skal ikke så så mye i år.. Blir litt mye til guttene å ta seg av når mor ikke er tilgjengelig i den travleste tida i mai.. Meeeen, det blir vel et "par-tre" sorter til antar jeg.. Når det bare lir litt utpå. Med dagens strømpriser er det ikke snakk om å fyre igang drivhuset på en god stund ennå, så jeg drøyer det...

4 kommentarer:

Kirsten sa...

Så herligt med lidt grönt og vårtegn ! Tror jeg også skal så lidt frö sammen med Noah. Paprika var jo en idé ! Han bruker gemme alle frö og kerner fra det han spiser ;) Har du andre tips til såning i vindueskarm med börn ? Kram <3

Siv Elin sa...

Paprika er kjempefin til å stå i stuevinduet:)De bør sås nå for de trenger lang tid på å modne, særlig inne i stua. Andre spiselige ting som er fine å så er tomat. Der finnes kjempefine lave pottetomater som godt kan stå på terassen i en solvegg og som ikke trenger annet stell enn vann og næring. Sommerblomster bør en vente med ennå en stund, for det blir fort litt for varmt inne hvis du ikke har et eget rom med lavere temperatur. Når vi kommer ut i april så kan man så blomkarse, blomstererter, tagetes og ringblomster. Store fine frø som er enkle å så og som spirer nokså raskt..

Kirsten sa...

Tusind tak for fine tips ! Paprika o tomat ska det bli da ! Blomsterkarse og ringblomster bruker vi at så hvert år. Faktisk er ringblommor/calendula(morgenfrue på dansk!)min yndlings haveblomst og så er både den og blomsterkarsen jo spiselige og meget dekorative på kager og i salater ! Så venter vi bare på forår.. med mer än en meters sne ude !

Anonym sa...

"Paprika-baby'en" en blitt stor og gir fine frukter, smaker jo såå godt:) Tomaten er blitt en laang og noe henglset tenåring og lengter nok som de fleste av oss etter litt mer varme... har antakelig hatt det litt kaldt i glasstua i år så selv om det er blitt en god del frukt er ikke så mange modne foreløpig. Må nok prøve å så sjøl t neste år;)
hilsen fornøyd "fostermor" Kristin=)