Ny layout, samme blogg

Ja, du er kommet rett. Nikolas my angel er atter igjen blitt til Hansenhuset. Velkommen inn. Håper du føler deg som hjemme...

fredag 5. juni 2009

Kkkkaldt

Noen dager siden jeg blogget. Har jobbet hele denne uka på gartneriet, og har vært "skutt" når jeg har kommet hjem. Det er skikkelig tungt å trave rundt på betong-gulvene i 7,5 timer, og det er mye gåing fra ene enden til den andre, fram og tilbake. Men det positive er at det blir lettere etterhvert som man blir i bedre form. Det var sånn sist jeg jobbet der og. De to første ukene var utmattende, så ble det bedre...
Hjemme har de aller fleste sommerblomster og frø -sådde stauder nå flyttet ut i "drivbenk". Siden sommeren lar vente på seg så var dette den beste løsningen. De har fått duk over som beskyttelse mot den verste kulda.Er bare å vente til gradestokken kryper over 10 grader og det slutter å hagle,(ja, for det haglet i dag og i går)så skal de få plass i blomsterbedene..
Inni drivhuset har nå tomaten, agurken, paprikaen og chilien fått bedre plass og litt høyere temperatur. Så får vi håpe solen kikker såpass fram at tomaten orker blomstre skikkelig.. Den ene chili planten min har fått mange fine frukter allerede. Leste i Norsk hagetidend at chili ikke skulle ha mer enn 7-8 frukter på en gang for å klare å modne, så nå har jeg et dilemma.. Jeg må fjerne halvparten av fruktene og sannsynligvis en del av blomstene.. Og det er jo SÅ synd når den har satt så mange... Men-men.. I morgen må jeg vel ta saksa fatt.. Mon tro om de er noe gode når de er grønne, kanskje jeg kan spise de små...?

Gregii tulipanene mine er straks i blomst. Det er også tidligtulipanene jeg satte i krukker. Bare det nå kommer litt sol så viser de seg nok i sin fineste prakt.. Forøvrig vokser det noe ujevnt i de andre sortene jeg satte, men med denne temperaturen er det vel ikke så rart, kanskje...

I helgen skal jeg på foto-kurs. Det blir spennende. Kanskje jeg lærer noe så jeg kan få bedre utnytte av speilreflekskameraet jeg fikk sist sommer.. Jeg gleder meg. Det begynner klokken 9 i morgen tidlig...

4 kommentarer:

Trude sa...

Så masse du har på gang :-) Håpe fotokurset gir deg masse fine stunder med kamera etterhvert-syns å det er kjempearti å knipse .Flotte planter du har i drivhuset, er alt selvsådd?

klem

Siv Elin sa...

Alt er selvsådd bortsett fra fuksia og pelargonia som er kjøpt som stiklinger. Georginer, begonia og gladioler er knoller, noen overvintret fra i fjor og noen nye;)

Hildemor sa...

Regner med at du åpne et lite utsalg ??? ;)
Hjemmedyrka grønnsaker e d beste som fins ;)

Siv Elin sa...

hehe. Selge ikke, men dele velvillig ut til venner og bekjente av overskuddet;)