Ny layout, samme blogg

Ja, du er kommet rett. Nikolas my angel er atter igjen blitt til Hansenhuset. Velkommen inn. Håper du føler deg som hjemme...

onsdag 19. august 2009

God service


Alle som jobber i servicebransjen kjenner til den vanskelige og krevende kunden. Den som aldri blir fornøyd uansett hvor hardt man prøver å gjøre det riktige.. Denne kunden var i sin tid en av mange grunner til at jeg forlot servicebransjen.. Jeg hadde en gang en kollega som virkelig visste å sette en kunde på plass. Det var en ettermiddag da en kunde drev å bar seg over hvor dårlig han syntes alt var at hun sa rett ut at han fikk bare komme seg ut dersom han ikke holdt opp med en gang; slik oppførte man seg bare ikke ovenfor andre mennesker... Jeg og de andre på jobb sto å måpte...

Kundens oppførsel skyldes i denne hendelsen ikke noe betjeningen kunne stå til ansvar for, men noen ganger er det kanskje på sin plass at vi i service-næringen også får passet vårt påskrevet.. Det er ikke alltid man klarer å være den man ønsker på jobben.. Og det hender rett som det er at jeg tenker "huff, dette gikk ikke så bra, dette burde jeg håndtert annerledes.." Like ofte skyldes kundens negative opplevelse rett og slett at opplevelsen ikke sto til forventningene.. Kunden hadde en annen oppfatning av service enn det jeg hadde, og jeg klarte ikke oppfylle den forventningen hun hadde.. Jeg fikk spørsmålet en dag da jeg var på jobbintervju: Hva er god service for deg.. Jeg var uforberedt og svarte noe svevende og uklart der og da. I ettertid så har jeg tenkt litt på dette spørsmålet. Hva er god service for meg? Det holder iallefall ikke med et smil og goddag og farvel, men det er da en start.. Service er for meg å oppfylle de rollene man har i den jobben man utfører på en måte som får kunden til å føle seg ivaretatt og føle at han eller hun har lyst å komme tilbake igjen.. Som salgsperson må man for eksempel først finne ut av kundens ønsker og behov for å kunne forsøke å hjelpe med å finne det produktet kunden er på utkikk etter. Denne oppgaven må man utføre med respekt både for kundens økonomiske utgangspunkt og andre personlige preferanser.. Dette for ikke å gjøre kunden forlegen med tanke på sin egen situasjon, og for å unngå at kunden forlater butikken med en følelse av å ha blitt lurt eller påtvunget en vare han eller hun egentlig ikke ville ha.. At det er enkelt for kunden å finne fram på egenhånd samtidig som det er rent og ryddig er og en del av servicen i alle service-bransjer... I serveringsbransjen forventer jeg som kunde og at jeg ikke behøver å sitte i skitne tallerkener og kopper under hele mitt opphold...

Men så er vi jo forskjellige.. Hva er god service for deg?

Ingen kommentarer: