Ny layout, samme blogg

Ja, du er kommet rett. Nikolas my angel er atter igjen blitt til Hansenhuset. Velkommen inn. Håper du føler deg som hjemme...

onsdag 12. august 2009

Løgnaktige politikere og annet vas...

Nå er det igjen valgkamp... Ugh. Ja, jeg sier UGh.
Som tillitsvalgt i et av de etablerte partiene føler jeg en viss forpliktelse til å være med i valgkampen. Men ofte kjennes hele opplegget som en eneste stor belastning, og jeg blir nesten litt uvel... Sånn har det alltid vært, og jeg føler det blir nesten litt verre etter hvert som årene går. Aldri hater jeg politikk så mye som i valgkampen. Og aldri hater jeg politikere så mye som i valgkampen. Til tross for at jeg er politiker selv..

Det ropes og skrikes fra alle kanter. Beskyldninger og motsvar hagler alle veier;Avisene bugner av leserinnlegg fra alle mulige politikere lokalt og sentralt, og ut av Tv'n strømmer bilder og lyd fra over- ivrige reportere som synes det er mer enn middels underholdende med politikere som roper i kjeften på hverandre og som befinner seg millimetere fra tomatkasting og ukvemsord... :" ..dere mener det og det.. og, neida, dere tar feil, vi mener jo det og det, det er jo dere som har gjort sånn å sånn, og dere tar feil og ditt og datt og opp og ned og ..." - gææææægghhhhggghh!!!!

Jeg lukker avisa og slår av TV'n. Egentlig er det hverken politikken eller politikerne jeg forakter, men innpakningen de kommer i i månedene juni - september... Det er direkte uspiselig innimellom... Og om to år står vel jeg og der igjen og er en av de uspiselige...



Hadde det ikke vært at jeg for lenge siden valgte hvilke verdier som er viktig for meg og dermed vet hva jeg skal stemme, så kan det godt være jeg også hadde blitt sofasliter på valgdagen.. Men erkjennelsen ligger der. Hva er egentlig alternativet til dagens valgordning? Og hva skjer dersom folk unnlater å stemme? Er det riktig at det er menn over 50, f.eks som skal bestemme hvilke ting som er viktige satsingsområder i dette landet
??(For ordens skyld: jeg mener absolutt ikke noe vondt om menn over 50, de kan være både kjekke og søte de, men jeg har kanskje andre politiske prioriteringer enn de innimellom ;) ) Mange av hjemmesitterne er i aldersgruppen 18-35 år...Og de sitter hjemme fordi de føler det sånn som jeg gjør det i valgkampen.. Det er umulig å finne ut av hva de ulike partiene egentlig mener, og hva de egentlig har gjort tidligere, og det er umulig å se forskjell fordi alle sakene de roper og spyr ut disse månedene i første omgang ofte kan høres like gode ut... I tillegg føles det som alle bare lyver og river av seg...

Så hva skal man stemme da?? For meg handler valget som sagt om verdier mer enn enkeltsaker. Det er MANGE enkeltsaker der jeg er eitrende sinna på partiet mitt og det er flere ganger jeg har tenkt: GÅR DET AN!!? Dette orker jeg ikke være med på. Men grunnverdiene jeg forfekter finner jeg ikke i noe annet parti, så jeg blir værende... Men nå er jo ikke alle like interessert i dette som meg, og for mange er det vanskelig å orientere seg og det føles som et ork....

Noen tips i valg-kaoset:
I mylderet av politisk "dritt"- kasting og munnhuggeri er mitt 1. råd: styr unna de store tv-debattene... Jeg synes de virker mot sin hensikt og jeg hater dem.. Partileder-utspørringene på Tv og radio kan være Ok. Tenk gjennom hva som er viktige områder for deg.. Hva interesserer du deg for? Hva opptar deg i hverdagen? Alt er politikk, selv om du kanskje ikke tror det... Alt fra rentene i banken til forsikringer, handleturer og legebesøk... Det finnes forøvrig masse info på nett. . Alle de store mediekanalene(aviser og tv-kanaler) har ulike tester og lignende som man kan klikke på for å få en begynnelse. Så kan man eventuelt gå innom nettstedene til det partiet man havner på for å se om hovedsakene deres fenger.. Alle partiene har kortversjoner av sine program som drar opp hovedretningene og kjerneområdene.

Så: Husk at ethvert partiprogram gir et bilde av hvordan hvert enkelt parti ønsker at ting skal være i Norge. Hvordan samfunnet skal være og hvilke saker som skal være i fokus. Det er mange år siden vi hadde ett-parti styre i Norge og så lenge vi har fler-parti-regjeringer vil ingen av partiene kunne innfri alle sine lovnader og ønskedrømmer.
Størrelsen på partiene etter valget avgjør hvor mye gjennomslag de får. Derfor er det viktig at du stemmer på det partiet som passer deg best, og ikke stemmer "taktisk". Og selv om et parti skulle få rent flertall vil det ta mange regjeringsperioder før partiet har fått alle sine saker på plass... Det tar tid å snu på ting... Minst to perioder før en virkelig kan forvente å se forskjellene.. Så ha realistiske forventninger til hva som lar seg gjennomføre av det som loves, og ikke forvent at alt skal være annerledes etter 100 dager... (litt satt på spissen)Husk og at Norges pengebinge ikke er en utømmelig kilde til velstand. Inflasjon er sannsynligvis ikke tull, og det er sånn at hele suppa er et nullsumspill; Det som skal deles ut må komme inn en plass... Når et parti lover for mye halleluja og millioner både hit og dit er det grunn til å se litt mer nøye på tallene.. Hvor skal pengene hentes fra, og er du enig i fordelingen??

Personlig har jeg hatt mest glede av å lese leserinnlegg skrevet av personer som ikke befinner seg i politikerrollen. Personer som innehar faglig kompetanse på sine områder og som ut fra sine erfarings- og kunnskapsbaser skriver om viktige temaer i Norsk politikk.

Følgende innlegg er svært politiske i rød-grønn retning, men viser noen av grunnene til at jeg stemmer som jeg gjør..
Karin Rørnes, førstelektor i pedagogikk skriver om "Skolen i valgkampen"
Jan Sandal, pensjonert ekspedisjonsskjef skriver om "Et skjebnevalg for distriktene"

Husk: Du kan forhåndsstemme fra nå og framover...

Godt valg!

4 kommentarer:

Kjell Henning sa...

Det har vel alltid vært sånn i politikken, "VÅR ide' er det rette" uasett hvor gode forslagene fra opposisjonen er. For en flott verden vi ville hatt om politikere kunne samarbeide litt mer.
Eneste argumentet for å stemme i dag er jo "for da kan jeg klage", istedet for min stemme hjelper.
Jeg går alltid og plukker opp gitaren når politiske debattprogrammer kommer på TV'n. Man er jo akkurat like klok etterpå fordi Ingen ble enige og ingen konklusjoner ble trukket.

Siv Elin sa...

Finnes jo ingen fasitsvar. Bare variasjoner over et tema.. :) Husk å stemme da brorshan, selv om du er over there;)

Pål Julius Skogholt sa...

Fin side Siv Elin, og håpa du står på sjølv om det kan vere usmakeleg av og til. Vi får no prøve å gjere det vi held på med mest muleg smakfult.

Siv Elin sa...

Hehe. Ja. Vi må jo det. Så får vi håpe media gjør sitt beste de og. De har hatt forbedringspotensiale i massevis, for å si det sånn;)