Ny layout, samme blogg

Ja, du er kommet rett. Nikolas my angel er atter igjen blitt til Hansenhuset. Velkommen inn. Håper du føler deg som hjemme...

lørdag 3. oktober 2009

Hoya Australis


Plutselig oppdaget jeg at min Hoya Australis sto i full blomst. Jeg har hatt den noen år, og i motsetning til Hoya carnosa som jeg har hatt noen år tidligere har denne vært mer krevende å få til å blomstre. I år er første gang. Ifølge en nettside jeg kom over skal Australis være sterkt duftende.. Når jeg snudde den så jeg at den hadde satt 8 blomsterknopper.. To var alt sprunget fullt ut, og når kvelden kom spredte den sin kraftige søtlige duft over hele første etasje.. Gruer meg nesten litt til alle 8 viser sin prakt... Det lukter egentlig nokså godt av blomstene, men det er som med liljer, at det kan bli vel mye i en liten stue. Spesielt når lukten er så kraftig som hos denne. Carnosa duftet og, men ikke på langt nær så mye som denne.. De er yndige de små blomstene. De ser nesten ut som de er lagd av porselen, og sannsynligvis er det vel derfor de har fått sitt folkenavn: porselensblomst. Hoya finnes i utallige ulike former og fasonger, alle er hengende eller slyngende.. Ifølge Wikipedia finnes det 2-300 ulike sorter Hoya. De du vanligvis finner i butikken er sterke, tørketålende planter, og kommer lettest i blomst dersom de stresses litt(dvs de får tørke litt mer enn en skulle tenke var sunt og får litt kummerlige forhold)Hvis jeg noengang får min drømme vinterhage skal jeg begynne å samle.. Foreløpig holder det med en. For duften av blomstene kan være nokså overveldende innimellom, og ikke alle lukter like godt...
Posted by Picasa

1 kommentar:

Mia sa...

Tjusig i blomst! Om du nu bara har en så har du då verkligen valt en pärla ( av porselen), denna står på min önskelista, men den är inte den mest vanliga i salg..