Ny layout, samme blogg

Ja, du er kommet rett. Nikolas my angel er atter igjen blitt til Hansenhuset. Velkommen inn. Håper du føler deg som hjemme...

tirsdag 7. juli 2009

Å behandle snittblomster..

De aller fleste har vel oppplevd å enten få eller har kjøpt en bukett hos en blomsterhandler. Da tenker jeg ikke på disse til 49,90 som du kjøper på prix, men en skikkelig håndbundet bukett. Laget av en som kan litt om faget. Jeg lager som regel en del buketter i løpet av en dag på jobben, og etter tilsammen 13 år i bransjen føler jeg at jeg kan si at jeg kan litt om faget... I dag var det en dame som ba meg binde basten(tråden vi binder bukettene sammen med) løsere rundt buketten enn det jeg hadde gjort fordi hun skulle på kirkegården og ikke ble å kutte basten av.. Dersom basten ble bundet for stramt rundt ville ikke blomstene klare å trekke opp vann, mente hun. Jeg forsøkte å forklare at basten ikke skulle fjernes og at dette ikke var noe problem for avskårne blomster. Hun så rart på meg og virket irritert fordi jeg ikke gjorde som hun sa. La meg for ordens skyld si at damen ikke jobber med blomster til daglig, og så langt jeg vet ikke har jobbet med det noen gang.. Jeg burde kanskje bare bundet tråden slapt rundt stilkene, men alle mine blomster-"instinkter" strittet imot.. Og fordi jeg mener buketter generelt sett gjør seg bedre uten å bli bundet sammen enn å bli bundet slapt gjorde jeg ikke som kunden ønsket. Hun hadde tross alt i utgangspunktet bedt meg binde blomstene sammen.

Dersom buketten er satt sammen på riktig måte er det altså ikke noe problem å binde blomstene stramt sammen. Faktisk er det en forutsetning for at blomstene skal holde seg på plass i buketten. Når du kjøper en bukett hos en blomsterhandler/blomsterdekoratør så legger som regel dekoratøren en del arbeid i å plassere blomstene slik at det blir en fin bukett. Selv tre roser med pynt krever å bli satt sammen riktig derom det skal se pent ut. Enkelte ganger er det faktisk av vesentlig betydning for bukettens utseende at blomstene ligger nøyaktig slik som dekoratøren har plassert dem. Derfor er det svært viktig at du IKKE fjerner den grønne tråden som er bundet rundt stilkene. Den skal være på!! Det er så trist å se en vakker og kanskje spesiell bukett, kjøpt og betalt med omtanke av en kjæreste, venn eller veninne , bli forvandlet til en uregjerlig haug blomster med ulik stilklengde etter at mottakeren har satt blomstene i vann.. Så: blomstene vil ikke bli kvalt av å stå bundet sammen i en vase med vann. Ei heller vil de bli kvalt av å bli pakket inn i cellofan som blir knytt igjen i toppen..(En annen pussig opplevelse fra jobb::)

Husk: Ren vase, lunkent vann, ingen blomsterblader i vannet, og -holdbarhetsmiddel... Dersom dine vaser ikke passer akkurat til buketten; Er for vid eller for høy, så kan du legge plast i vasen for å støtte buketten opp. Ikke bruk papir. Det løses seg opp i vannet, fremmer bakterievekst og tetter porene på snittblomstene. Dersom buketten kommer innpakket i cellofan bruker du av denne. Stapp det ned i vasen og rundt stilkene slik at buketten står støtt. Vanlig plastfilm fra kjøkkenskuffen går også helt fint. Plast gir en fin effekt i blanke vaser. Husk å fylle på vann;) Cellofan ligner nesten litt på is når det blir lagt i vann..

Og nyt!!

4 kommentarer:

Trude sa...

Det her va godt skrevet Siv Elin å æ håpe alle følger rådene. Får åsså samme reaksjon når jeg hører at basten er eller skal bli tatt av.Ka e da poenget med å binde opp en bukett???? Jaja...folk er rare...;-))

Siv Elin sa...

Hehe, Ikke sannt. Menmen. Kanskje ikke så godt å vite;)

Anonym sa...

he he jeg har alltid trodd at basten bare skulle holde blomstene sammen til de ble pakket inn/opp,
pleier alltid å ta den av.
Ja man lærer så lenge man lever

Klem Bente

Anonym sa...

Hei!
Hehe, bruker å skjære den av hvis buketten e for høy til en for lav vase. Kjøpte derfor en høy vase til muttern da æ va i Praha. :-)
Har jo sett kordan buketten bare dett frahverandre og blir umulig å samle og bare rot.
Du e dyktig til å gi råd!
Klem!
Storesøs.