Ny layout, samme blogg

Ja, du er kommet rett. Nikolas my angel er atter igjen blitt til Hansenhuset. Velkommen inn. Håper du føler deg som hjemme...

søndag 13. september 2009

Valgdag i morgen

I morgen er det det hele skal avgjøres. Hvem skal styre landet de neste 4 årene. Skal det være fokus på makredsstyring og anbudsrunder på alt fra barnehage til sykehjem, eller skal det være fokus på sosiale goder og den velferden vi kjenner fra de siste 30-40 årene i Norge? En velferd der alle mennesker i landet har like muligheter og lik rett til de samme tjenester innen skole, helse og sosiale goder. Eller: vil vi ha et samfunn der dine personlige ressurser, din families status og velstand, tykkelse på pengboka, og deres fysiske og psykiske helsetilstand skal avgjøre hvordan det skal gå med deg og dine i livet?? Så enkelt er valget, føler jeg. Og det er disse tingene som må være i fokus når du går til stemmeurnene...

Det er nemlig ikke sånn at det vi kjenner etter 50 år med sosialdemokratisk styre vil forbli slik for alltid, også med FRP ved roret... Deres ideelle samfunnsoppbygging er fundamentalt forskjellig fra den vi kjenner i Norge.. Valgfrihet hos FRP er det samme som handlefrihet... Og for å ha handlefrihet må du ha penger... Det vet vi jo, alle vi som har stått inne på klesbutikken og siklet etter den fine jakken vi ikke hadde råd til å kjøpe... Hvilken valgfrihet! Og: En stemme til høyre er, desverre, en stemme til FRP...

Valgfrihet hos meg er å kunne velge å bruke tiden min til å gjøre andre ting enn å hente inn anbud på barnehageplass til minsten, skole til tenåringen, sykehjemsplass til bestemor, og ny gips til armen... (Har du f.eks. forsøkt å finne ut av hvilken strømleverandør som er billigst?? Slitsomt og tidkrevende)
Valgfrihet er å kunne slippe å bekymre meg for at jeg må jobbe 10 timer om dagen fordi sjefen min sier det er det som skal til for at jeg skal kunne få beholde jobben...
Valgfrihet er å kunne velge å ta 30 studiepoeng i voksen alder, med finansiering fra lånekassen, uten at familien behøver å sulte, fordi jeg får studielån -selv om jeg er over 30år...

Så: Bruk stemmeretten. Fordi det er viktig. Fordi vi har det godt i Norge, og fordi vi ønsker at også våre barn og barnebarn skal ha det godt i fremtiden.

Ingen kommentarer: