Ny layout, samme blogg

Ja, du er kommet rett. Nikolas my angel er atter igjen blitt til Hansenhuset. Velkommen inn. Håper du føler deg som hjemme...

mandag 4. mai 2009

Vår i Nord

Det er på denne tiden av året at kontrastene er størst i dette landet med tanke på vær og årstider. Sør i landet er blomstringen i full gang, og gresset er blitt grønt. Slik ser det ut bak huset i hagen vår. Det har vært innsjø her noen dager nå. Forhåpentligvis slipper isen snart, så vannet forsvinner. Inntil husveggene er det iallefall bart og mot veien er det bare noen mindre snøflekker igjen. Jeg håper bakken nærmest veggen snart tiner såpass at jeg kan stikke spaden i jorda. Klør veldig i hagefingrene nå...

Heldigvis begynner de første blomstene å vise seg i drivhuset. Jeg måtte toppe noen av de som jeg ikke ville ha i blomst riktig ennå. Men denne duft- pelargoniaen som jeg kjøpte på hagemessen har noen yndige små rosa blomster som selvfølgelig får komme fram nå. To av fuksiaene mine og den rosa zonale pellisen står også i knopp og viser at det er håp for sommeren i år... Skal vise bilde når de begynner å blomstre..

Inne har jeg for første gang, ikke bare klart å la være å ta livet av, men jeg har til og med klart å få blomster på st.paulia. En hel liten bragd til meg å være, som har det for vane å pine disse "hårete" småttisene til den sikre død..

Phalaenopsisene mine står igjen i knopp.. Det lønner seg å holde ut med de triste blomsterstilkene etter at orkideen har blomstret av. Nye knopper stikker fram på den gamle stilken..

Glem alt dere har hørt om "et eggeglass med vann i uken". Gi en real gjennomskylling av vann under springen når røttene inni potta begynner å bli grå på farge. Etter å ha hatt potten under springen pleier jeg la den renne av seg litt før jeg gir gjødselvann. Heller på en god dæsj og lar det overflødige renne av før jeg setter de tilbake i potteskjuleren. Jeg gjødsler stort sett hver gang jeg vanner i vekstsesongen (feb-okt). De blomstrer i månedsvis...

Min erfaring er og at vanlig blomstergjødsel ikke gir like god blomstring som orkidegjødsel. Jeg pleier å blande ut ferdig å ha på brusflaske. Så er den klar når jeg trenger den og jeg slipper å få så mye svinn..

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja vel så det er til deg mine st.pauliablomster har reist, har nemlig ikke antydning til blomster på mine og de pleier å være fulle av blomster på denne tia.
Ellers så er du jo utrolig flink med de orkideene dine da er like imponert hver gang jeg er hos deg

Klem Bente