Ny layout, samme blogg

Ja, du er kommet rett. Nikolas my angel er atter igjen blitt til Hansenhuset. Velkommen inn. Håper du føler deg som hjemme...

tirsdag 3. mars 2009

Frø og jord og sånnt....

Nå nærmer våren seg med stormskritt. Iallefall for en "hager". I går fikk jeg priklet paprika og chili, og i dag var jeg på Hagan gartneri og hentet knollene mine som har vært på "vinterferie" på kjølelageret der nede. De store Dahliane, skaugumbegoniaen og gladiolus-løkene så ut til å ha klart seg. Alt det andre var dødt. Helt sikker på at de har klart seg er jeg jo selvfølgelig ikke før jeg ser at de begynner å vokse, så nå har jeg stappa de i jord, så er det bare å vente å se. Jeg er litt tidlig ute i forhold til i fjor.. Ganske nøyaktig tre uker tidligere ute, faktisk. Men jeg tenkte jeg skulle drive de på litt lavere temperatur samt at jeg skal toppe dahliaen, så da tenkte jeg at tre uker ekstra var greit. Fint om de blomstrer de to dagene i juli sommeren er her så.... :P Eneste jeg er litt usikker på er begoniaen, men pytt. Den klarer seg nok. Sommeren er jo så kort her oppe allikevel...

Alt det som jeg sådde før helga har spirt, eller er i full spiring(om man kan si det sånn) det gikk forøvrig veldig raskt. Sådde to staude-chrysanter og matrem, en annen staude med langt og vanskelig navn plus løvemunn. Om ikke så lenge må de vel prikles. Så nå skal jeg begynne å gjøre klart til å fyre i gang drivhuset. Rydda i frø-samlinga her om dagen og kasta alt som var fra før 2005. Så da ble det tomt, gitt. En rask tur på nettet og jeg hadde bestilt frø for 400 kr. For en tulling. Jaja. det blir fullt i drivhuset i år og. Men noe skal man vel ha å gjøre. Gleder meg forøvrig til det kommer:) Bestilte hvitløk og kepaløk også, så kansje det blir noe avling i år...

Ellers har vi planlagt ny kjøkkenhage i år. Den vi hadde skal sannsynligvis få bli blomsterbed. (Og grøss og gru. Da trengs det mye blomster, så det er vel greit at jeg har bestilt mer frø...) I tillegg står to av de andre blomsterbedene mine totalt herpa fra i fjor. Påbegynt og uferdig. Det var egentlig med vilje, så det skulle bli litt mindre å gjøre til våren, men jeg ser nå at det kanskje ikke var så veldig lurt, for når hagen tiner fram har jeg NOK å gjøre, for å si det mildt. Får nok ikke tid til å gå på jobb...Om jeg skulle være så heldig å få en, da...(men det må jeg jo. Ellers får jeg vel ikke råd til å gjøre i stand hagen :/)

Nåvel. Den tid den sorg. Nå er det bare såing og prikling og kosearbeid de neste 3 månedene...

5 kommentarer:

Kjell Henning sa...

Så frøken grønnfingra e i gang igjen. Fint med hobby, og hage e moooorsomt, sier Jim og så må æ i gang å hjelpe, som har stikkmotsattfingra, og som ALDRI har vært hageinterresert. Huh, den sjæbnen :-( Klageklage!!
Nåja, vi har no ikke starta riktig enda da.
Masse klem fra oss to her i Scotland.

Anonym sa...

Heisann Siv Elin!
Ny flott layout, du e kjempeflink!

Æ blir så imponert over alle de blomsternavnan du bare "strør" rundt dæ...æ kjente igjen begoniaen...he he. Æ melde mæ i samme klubb som Kjell:-)

Du e et skikkelig ihuga hagemenneske, kjempeflott med en hobby. Æ holde mæ til å lage kort å male æ...
Bra at du har litt å "stulle" med om dagan, tenke ofte på dåkker, vit d:-)

Stor klæm fra Cecilie

Anne på Moseplassen sa...

så flott layouten din var blitt da :)

Deilig å se at det spirer og gror, og takk for påminning om georginer, det er nok litt tidlig enda for meg, men greit å tenke på.

Trude sa...

OJJJJ....du e jo godt i gang du ,med årets hagesesong. Det er IKKE jeg.. Skulle jo så tomater og agurker -som det eneste i år, men selv ikke det er kommet i jord. Vel vel. Kanskje jeg må hente frem frøboksen i kveld??? ;-))

Siv Elin sa...

Er nok litt tidlig for georginene,ja, men pytt. sommeren er jo over her i august,sååå...Hehe. Sådde agurk i slutten av mars i fjor og hadde første ferdige grønnsak i juni...Så du har god tid med den, Trude:)Skal så mer tomat i dag...